Nezaměnitelná silueta hradu Trosky, postaveného na konci 14. století, se zdvíhá z mírně zvlněné roviny východně od Českého ráje. Hradu dominují dvě věže. Vyšší východnější Panna s relativní výškou 57 metrů je v současné době nepřístupná a o deset metrů nižší rozložitější západní Baba. Ta byla v roce 2000 upravena na rozhlednu.

Nádherný, ničím nerušený kruhový výhled z vyhlídkového ochozu (Krkonoše, Lužické hory, Ještěd, Milešovka, Tábor, Ralsko, Bezděz, Říp, Hrubá Skála, Černá Studnice, Mladá Boleslav, za dobré viditelnosti i Žižkovský vysílač v Praze).

Tato velice známá zřícenina hradu se nachází vlevo od hlavní silnice z Jičína do Turnova. V obci Újezd pod Troskami se odbočí doleva do Troskovic. Na konci vesnice pak doprava do Jiviny a vzápětí opět doprava do kopce pod hrad. Zde je parkoviště pro automobily. Dál se pak pokračuje po červeně značené šotolinové cestě nejprve do prudkého, postupně až do příkrého a před hradní bránou dokonce kamenitého strmého kopce. Celý masiv hradu se tím po čtyřstech metrech od severozápadu objede.

K záchytnému parkovišti sjízdné na silničním kole, k hradu pak už pouze na horském kole.

Suvenýry v pokladně hradu.

Občerstvení  v restauraci v podhradí.