Gotický strážní hrad z druhé poloviny 13. století byl od začátku 17. století postupně přestavěn na honosný renesanční zámek s romanticky laděným přírodně krajinářským parkem s terasovou zahradou a oranžerií. Během II. světové války byl využíván jako středisko Hitlerjugend,  po válce jako rekreační středisko a dětský domov. Od konce padesátých let byl zámek opuštěn, beznadějně pustl, ale od roku 2000 je skupinou nadšenců po částech opravován a jako takzvaný rodinný hrad dnes poskytuje celoročně kromě ubytování také celou řadu zážitkových aktivit.

Rozsáhlému objektu vévodí 16 metrová válcová hradní věž s cimbuřím, která po náročné opravě slouží od roku 2002 návštěvníkům.

Výhled z otevřeného ochozu je možný údolím potoka pouze jižním směrem na Velkou Jehličnou v Doupovských horách a severním směrem na Křížovou horu v Krušných horách.

Nejsnadnější přístupová cesta k Hornímu hradu odbočuje z frekventované silnice z Ostrova nad Ohří do Klášterce. Po projetí obcí Damice se v prudkém sjezdu těsně před pravotočivou zatáčkou odbočí doleva. Proti proudu potoka se po 1200 metrech dojede prudkým stoupáním k rozcestí u parkoviště. Odtud se nabízejí dvě cesty. Přímým pokračováním je kratší strmá asfaltka, která po 300 metrech končí na plošině před zámeckou branou.

Delší  hlinitokamenitá odbočuje doleva. Nejprve mírně klesá k potoku a po jeho překonání postupně celý hrad prudkým stoupáním od jihozápadu podjede. U altánu nabízí jedinečné místo na fotografování věže. Po 550 metrech modrá odbočuje doleva, ale ke hradu zatáčí doprava 200 metrová vozová cesta stále vzhůru.

První cesta je sjízdná na silničním kole, druhá pouze na horském.

Další možnost sjet ke hradu na horském kole nabízí silnice z Krásného Lesa do Stráže n. Ohří.

Suvenýry a občerstvení v areálu hradu.