Jeden z nejrozsáhlejších hradů na Moravě pochází pravděpodobně z první poloviny 13. století. Od roku 1983 zde probíhá nepřetržitý archeologický výzkum. Díky iniciativě Spolku přátel hradu Lukova a hnutí Brontosaurus se hrad od roku 1987 ze zanedbané zříceniny pomalu stává vyhledávaným turistickým cílem. Od roku 2016, kdy hrad získal ocenění Památka roku České republiky, je otevřená i jeho dvanáctimetrová věž Svatojánka.

Výhled z otevřeného ochozu ve výšce 10 metrů je i po vykácení vzrostlých stromů možný pouze jihozápadním směrem na Zlín, Malenovice, přehradu Fryšták, zámek Lešná, Tlustou horu s vysílačem a v dálce dokonce i hrad Buchlov.

Stejnojmenná obec leží na úbočí Hostýnských vrchů severně od Zlína na silnici spojující Fryšták se Slušovicemi. Na kraji obce se u Domova pro seniory odbočí po červené značce kolmo do kilometrového prudkého kopce, který je na konci staré zástavby zakončen krátkým příkrým stoupáním. Po něm kolem nové zástavby následuje krátká rovinka na vydýchání až ke kraji lesa. Zde červená značka stoupá stále rovně po okraji louky, ale na kole je téměř nesjízdná. Cyklisté proto pokračují stále po široké vozové cestě doleva. Po pár metrech asfalt vystřídá hlinitokamenitá cesta v délce jednoho kilometru. Nepřetržité prudké stoupání je na třech místech dokonce velmi příkré a končí až na prostranství před hradním mostem.

Volně přístupná věž Svatojánka je postavena na nejvyšším místě areálu vpravo nad nově postaveným Domem Rudolfa Matouše.

Sjízdné pouze na horském kole.

Suvenýry a občerstvení v době otevření hradu v Domě Rudolfa Matouše.